داروهای دیابت نوع 2 و مقابله با بیماری آلزایمر

 5 نوامبر 2014- بر اساس تحقیقات جدید داروی معمولی دیابت نوع 2 می تواند برای مقابله  با بیماری  آلزایمر مفید باشد، این مطالعه  که بروی موشهای آزمایشگاهی مبتلا به بیماری آلزایمر انجام شده است  نشان داد: داروهای  lixisenatideو liraglutideمی توانند از انحطاط سلولهای عصبی در مغز جلوگیری  نماید. نتایج این تحقیق درمجله ی  Neuropharmacologyمنتشر گردید.

 اثرات و فواید آزمایش این داروها بروی موشها ازهر نوع  درمانی که درحال حاضر برای آلزایمر انجام می شود، سودمند تر و بارزتر است. محققان می گویند: از آنجائیکه  این داروها در حال حاضر برای درمان بیماران دیابتی مجاز می باشند بزودی برای بررسی تأثیر آنها بروی افراد مبتلا به زوال عقل آزمایش خواهند شد.

پرفسور Holscherاز دانشگاه لنکستر می گوید: نتایج این تحقیق بسیار امید بخش و هیجان انگیز است درحال حاضر دارویی که واقعاً بیماری آلزایمر را درمان کند، وجود ندارد. درحقیقت  دو نوع دارو وجود دارد که تنها علایم بیماری  را برای مدتی  بهبود می بخشد.

دو داروی lixisenatideو liraglutideیک بهبود واقعی  از طریق درمان اساسی بیماری ایجاد می کنند و در نتیجه از دژنراسیون و تخریب سلولهای عصبی  جلوگیری  می کنند.

این مطالعه  در آینده ی نزدیک  با یک کارآزمایی بالینی  بررسی تأثیر liraglutideبروی افرادیکه در  مراحل  اولیه ی آلزایمر هستند، ادامه خواهد یافت. بودجه ی این تحقیقات  توسط انجمن آلزایمر تأمین شده است.

 برای بیماران دیابتی liraglutideاز سه طریق موثر است: افزایش مقدار انسولین در بدن که موجب  کاهش قندخون می شود، کاهش مقدار گلوکاگون تولید شده توسط پانکراس- گلوکاگون درکبد موجب تولید مولکولهای بیشتر قند می شود بنابراین کاهش مقدار  گلوکاگون درکاهش قند خون موثر خواهد بود- و نهایتاً لیراگلوتید مدت زمان عبور غذا را از معده  طولانی تر می کند و این موضوع سبب می شود قند پس از صرف غذا با گذشت مدت زمان زیادتری وارد خون شود و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری گردد، نحوه ی  مصرف این دارو بصورت  تزریقی است.

منبع: www.diabetes.co.uk